EDU-LAB

AKTUALITY
Porada k príprave nového projektu a stretnutie EDU-LAB v Sibiu, Rumunsko, 25.-26.6.2019
V rámci diskusie k príprave nového projektu 25.6.2019 v Sibiu, Rumunsko, Jaroslav Holeček, ZAP SR, Henrich Hipča, projektový manažér ZAP SR, spolu s Barbarou Plachou zo SNOPK, Petrom Obdržálekom z Centra edukačného manažmentu na FM UK a ďalšími, zdieľali s účastníkmi svoje očakávania od spolupráce v novo vznikajúcom projektovom konzorciu. Nový projekt má nadväzovať na končiaci projekt EDU-LAB a tematicky bude pokračovať v riešení potreby efektívne prepájať vysokoškolské programy s praxou – aby absolventi boli dostatočne kvalifikovaní podľa reálnej potreby zamestnávateľov v danom regióne (skills mismatch), aby mladé talenty zostávali študovať a uplatnili sa vo svojom regióne (brain drain). Zástupcovia univerzít sa zhodujú na potrebe pripravovať dobre kvalifikovaných absolventov pre prax. Zároveň sa zhodli aj na nutnosti urobiť ďalší krok vpred, aby absolventi boli pripravení aj na náročnejšie úlohy vyžadujúce schopnosť navrhovať produkty budúcnosti, prilákať viac výskumných a rozvojových aktivít do regiónov, tak aby mladé talenty neodchádzali do krajín kde sa výskum sústreďuje pri centrálach výrobcoch. Absolventi musia preukazovať viac manažérskych, líderských zručností, ako aj schopnosti aktívne prispievať vo výskumných aktivitách (R&D skills).
Študijný program „Profesijný bakalár“, jeho pilotnú fázu, cez akreditáciu v septembri 2018 až po prvé výsledky a skúsenosti prezentovali počas stretnutia 26.6.2019 v Sibiu zástupcovia zo Slovenska – Veronika Hanulová, z Volkswagen Slovakia a Luboš Magdolen zo Strojníckej fakulty STU Bratislava. Úspešné príklady z praxe z Rumunska z regiónu Sibiu prezentovala Maria Oancea, manažérka ľudských zdrojov z KeepCalling pôsobiaca v telekomunikačných službách, a zástupca spoločnosti Continental Sibiu, Dr Silviu Mihai Rei, vedúci výskumu a vývoja.
Maria Oancea rozprávala o spolupráci medzi telekomunikačnou firmou a univerzitou na bakalárskom študijnom programe zameranom na marketing. Firma mala skúsenosti v oblasti, pre ktorú neexistoval žiaden študijný program pripravujúci absolventov na to, aby sa v tejto oblasti úspešne po skončení štúdia uplatnili. Marketingoví experti spoločnosti KeepCalling poskytli znalosti a mentoring profesorom pôsobiacim na univerzite Lucian Blaga v Sibiu.
Dr Rei prezentoval spoločnosť Continental a ich vzťahy s univerzitou Lucian Blaga University of Sibiu, katedrou priemyselného inžinierstva a manažmentu. V regióne Sibiu pôsobí asi tisícka inžinierov vo výskume a vývoji.
ZAP SR a SNOPK pripravili na začiatku projektu prezentáciu najlepších príkladov praxe v profesijnom VŠ vzdelávaní a tieto príklady z Rumunska boli prezentované aj vo videu, ktoré je prístupné na stránke vzdelávacej platformy EDU-LAB https://jpo.imp.bg.ac.rs/edu-lab – FOSTERING THE CREATION OF MORE PROFESSIONALLY-ORIENTED STUDY PROGRAMMES – Module 3: Examples of existing best practices? Príklady z Rumunska tu prezentujú Maria Oancea, HR Manager z KeepCalling, a Amalia Letia, Employer Branding Team Leader, Continental Sibiu, Rumunsko.
Stretnutie projektu EDU-LAB v Sibiu, Rumunsko, 26.6.2019 – spoločná fotka účastníkov zo Slovenska – zľava Ľuboš Magdolen, STU SjF, Henrich Hipča, ZAP SR, Veronika Hanulová, Volkswagen Slovakia, Peter Obdržálek, Centrum edukačného manažmentu na FM UK, Barbara Plachá, SNOPK, Jaroslav Holeček, ZAP SR.
Výmena cenných skúseností o e-vzdelávacích projektoch z dunajského regiónu v rámci programu Dunajský nadnárodný program, Bratislava, 5. júna 2019
Stretnutia, na ktorých si lídri európskych projektov vymieňajú cenné informácie o projektoch z rovnakých prioritných oblastí sú zriedkavé, ale o to si ich viac cenia koordinátori a spoločný sekretariát európskych programov. Jedno z takýchto stretnutí sa uskutočnilo 5. júna 2019 v Bratislave. Zástupcovia ZAP SR a Slovensko-nemeckej obchodnej komory (SNOPK) boli prizvaní, aby prezentovali spoločný projekt EDU-LAB, spolufinancovaný z prostriedkov Interreg DTP, a aby diskutovali o možných prienikoch s inými projektami. Projektový manažér ZAP SR, Henrich Hipča, prezentoval výstupy projektu a spolu s Barbarou Plachou zo SNOPK zdieľali s účastníkmi svoje skúsenosti so spolupráce v konzorciu s viac ako 20 partnermi z 10 krajín dunajského regiónu. Projekt EDU-LAB bude prezentovaný taktiež na výročnom stretnutí k EÚ stratégii pre dunajský región – EUSDR v Bukurešti, ako jeden z najúspešnejších projektov riešiacich dôležité spoločenské výzvy v celom dunajskom regióne.
Tematicky projekt EDU-LAB pomáha riešiť potrebu efektívne prepájať vysokoškolské programy s praxou aby absolventi boli dostatočne kvalifikovaný podľa reálnej potreby zamestnávateľov v danom regióne. V množstve informácii na vzdelávacej platforme EDU-LAB, o tom ako a s čim začať sa môžu podniky, univerzity alebo tvorcovia politík jednoduchšie zorientovať použitím online dotazníka na stránke http://edulab.fnm.um.si/anketa/ a tak si urobiť predstavu o tom, v akej situácii sa nachádzajú a čo asi bude potrebné riešiť.
Pre tvorbu a kvalitu riadenia budúcich projektov financovaných z európskych programov môže byť užitočný vzdelávací systém zameraný na zlepšovanie zručností v projektovom manažmente vytvorený v rámci projektu DTP Excellence-in ReSTI, ktorý bol prezentovaný Gáborom Szüdi z centa pre sociálne inovácie (Centre for Social Innovation, Rakúsko). Príklad programu môže pozostávať napr. z 2 semestrov počas ktorých „študent“ prejde 20-timi online kurzami s pomocou 3 priamych interakcií s inými študentmi, odborníkmi, rozdelených do 5 modulov: 1. EÚ politiky, 2. návrh projektu, 3. riadenie projektov, 4. sociálne inovácie, 5. podnikateľské inovácie, a zakončený môže byť certifikátom. Vzdelávací program zameraný na projektový manažment na oblasť vedy, spoločenských a technologických inovácií, bude prístupný od októbra 2019. Informácie o projekte Excellence-in-ReSTI – Excellence in research, social and technological innovation project management http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/excellence-in-resti.
Slovensko ako príklad prepojenia VŠ štúdia s praxou
Záhreb, 16.-17. máj 2019, konferencia „Lepšie šance pre mladých“ a workshop o profesijnom bakalárskom štúdiu
Projekt EDU-LAB, ktorého partnerom je aj ZAP SR, a ktorý výrazne prispieva k plneniu strategických cieľov ZAP SR v oblasti profesijného bakalárskeho štúdia bol ukončený záverečnou konferenciou “Better Chances for Young People in the Danube Region“ v Záhrebe 16.5.2019.
Konferencia „Lepšie šance pre mladých ľudí“, 16. mája 2019 v Záhrebe, organizovaná partnermi projektu EDU-LAB pod záštitou ministerstiev školstva a práce Chorvátskej republiky, bola príležitosťou aj na symbolické podpísanie „Dunajskej charty pre mladé talenty“. Konferencia poskytla platformu na prezentáciu úspešných partnerstiev univerzít a firiem, nových foriem profesijne orientovaných študijných programov, ktoré by sa mohli vytvárať v celom regióne, aj podľa úspešného príkladu zo Slovenska. Študijný program „Profesijný bakalár“, jeho pilotnú fázu, cez akreditáciu v septembri 2018 až po prvé výsledky a skúsenosti prezentovali zástupcovia zo Slovenska počas workshopu, moderovaného pánom Jaroslavom Holečkom zo ZAP SR v piatok 17. mája. S cieľom pomôcť zviditeľniť problematiku a výsledky v snahe k trvalo udržateľným zmenám v systémoch vysokoškolského vzdelávania smerom k viac profesijne orientovaným študijným programom vznikajúcim v spolupráci s firmami, symbolicky podpísali chartu zástupcovia všetkých zainteresovaných univerzít, združení, firiem a tvorcov politík.
Efektívne prepojenie vysokoškolských študijných programov na prax, zatraktívnenie vysokoškolských programov tak, aby mladé talenty vyštudovali, zamestnali sa a ostali v regióne, je významnou spoločenskou výzvou v celom dunajskom regióne. Úspechy dosiahnuté v projekte EDU-LAB boli prezentované formou workshopu „How bachelor got professional?“. V panelovej pán Jaroslav Holeček ako moderátor viedol diskusiu tak, aby sa účastníci oboznámili so všetkými aspektami premenami vzdelávacieho systému a jeho približovanie potrebám praxe, cez úpravu legislatívy až po otváranie nových profesijne orientovaných bakalárskych programov.
V rámci projektu EDU-LAB bol vykonaný aj prieskum stavu profesijne orientovaného vysokoškolského systému v SR za obdobie do apríla 2019, ktorý hneď na úvod panelovej diskusie stručne prezentoval pán Peter Obdržálek. Za tvorcov politík bol v paneli prítomný riaditeľ odboru vysokoškolského vzdelávania , sekcia vysokých škôl MŠVVaŠ SR, Andrej Piovarči. Volkswagen Slovakia je jedna z 8 firiem zapojených do študijného programu profesijný bakalár, prvého profesijného bakalárskeho programu akreditovaného v septembri 2018 podľa nových akreditačných kritérií schválených začiatkom roku 2018. Skúsenosť firmy Volkswagen Slovakia prezentovala a na otázky v paneli odpovedala projektová koordinátorka Veronika Hanulová spolu s garantom štúdia vo firme pánom Pavlom Bartíkom, garantom štúdia zo Strojníckej fakulty STU pánom Ľubšom Magdolenom a študentom 1. ročníka profesijného bakalárskeho programu Martinom Nemčekom.
Po prezentácii míľnikov projektu EDU-LAB a prezentácii koordinátorky profesijného bakalára Veroniky Hanulovej z Volkswagen Slovakia sa začína panelová diskusia – vo videu od 41:00, a otázky z publika vo videu začínajú od 1:21:00.
Odkaz na video z workshopu na You Tube: https://youtu.be/XnAklgF_85c
Odkaz na článok o záverečnej konferencii “Better Chances for Young People in the Danube Region“ v Záhrebe 16. – 17.5.2019
Oficiálna stránka projektu EDU-LAB v AJ: www.interreg-danube.eu/edu-lab
Prijatím návrhov automobilového priemyslu vláda robí ďalší krok k zlepšeniu podnikateľského prostredia nielen v tomto odvetví
Vláda má podpísať memorandum so Zväzom automobilového priemyslu
17. apríla 2019 – Vláda schválila materiál o návrhu opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku.
Akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, nefunkčný vzdelávací systém, ktorý by pripravoval mladých ľudí pre potreby trhu práce, nepredvídateľný nárast mzdových nákladov, neexistencia systému transferu vedeckých poznatkov do aplikačnej praxe a nízka úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility, patria medzi kľúčové oblasti, ktoré musí automobilový priemysel nevyhnutne riešiť pre udržanie konkurencieschopnosti a ďalšieho rozvoja.
Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) urobil dôkladnú analýzu podnikateľského prostredia kľúčového odvetvia slovenskej ekonomiky. Na jej základe definoval hlavné bariéry udržania konkurencieschopnosti a ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu.
Schválenie návrhu ZAP SR vládou je pozitívnym míľnikom, opatrenia sa však musia začať aj realizovať v praxi, inak možno dôjde k presunu projektov niektorých výrobcov do okolitých krajín alebo ohrozeniu získania nových projektov pre Slovensko.
Aktuálna situácia na trhu práce je totiž veľmi napätá až kritická. Do praxe každoročne prichádza o 5 až 10 tisíc stredoškolských absolventov menej, ako si trh práce vyžaduje a naopak o 5 až 10 tisíc absolventov vysokých škôl viac, ako zamestnávatelia potrebujú. Situácia sa komplikuje aj tým, že približne 63% stredoškolských a 53% vysokoškolských absolventov nepracuje v odbore, ktorý vyštudovali. Vzdelávanie týchto absolventov stojí Slovensko každoročne viac ako 250 miliónov eur.
Možnými riešeniami sú
- otvorenie trhu práce pre tretie krajiny
- zamestnávatelia sú ochotní aktívne sa zapojiť do procesu rekvalifikácie
- upraviť daňové predpisy, aby podporovali opatrenia zamestnávateľov zabezpečujúce mobilitu pracovnej sily a výstavbu obecných i podnikových nájomných bytov
- navrhnúť novú štruktúru siete škôl, ktorá zoptimalizuje náklady na vzdelávací systém a uvoľní prostriedky pre financovanie vzdelávania
- zabezpečenie informačnej kampane zameranej na výhody a prínosy duálneho vzdelávania
Taktiež, nakoľko ani súčasné vysokoškolské vzdelávanie nenapĺňa požiadavky zamestnávateľov, je potrebné prijať konkrétne opatrenia aj na zvýšenie uplatniteľnosti absolventov vysokých škôl v praxi. Zväz automobilového priemyslu SR je preto zapojený aj do projektu EDU-LAB a už viac ako dva roky rieši problematiku profesijne orientovaného vysokoškolského štúdia na Slovensku v spolupráci so zástupcami univerzít, firiem a ministerstva školstva SR.
Automobilový priemysel je podľa Žigu taký významný, že vláda podpíše memorandum so Zväzom automobilového priemyslu (ZAP) SR. “Jednotlivé opatrenia, ktoré sme aj v stredu prijali, sú prvým krokom, takou vykopnutou loptou, a začíname hrať,” povedal. Po podpise memoranda bude podľa neho nasledovať ďalšie stretnutie so ZAP SR, kde budú vláda so ZAP SR diskutovať o prijatí ďalších opatrení v tomto roku.
“Prijali sme 21 uznesení v rámci stredajšieho rokovania vlády (k tomuto bodu), kde v spolupráci s jednotlivými ministerstvami sa budeme snažiť priniesť opatrenia, ktoré pomôžu postaveniu automobilového priemyslu. Uznesenia sú však formulované tak, že nebudú platiť len pre automobilový priemysel, ale pre podnikateľské prostredie všeobecne,” oznámil. Zdroj: Hlavné správy, Konzervatívny denník, Žiga: Automobilový priemysel je chrbtovou kosťou ekonomiky SR, Bratislava 17. apríla 2019 TASR/HSP https://www.hlavnespravy.sk/ziga-automobilovy-priemysel-chrbtovou-kostou-ekonomiky-sr/1731478
Uznesenie k návrhu Opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete ukladá predsedovi vlády uzatvoriť „Memorandum o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete“ medzi vládou SR a Zväzom automobilového priemyslu SR, do 30. júna 2019.
Návrh Opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete – nové znenie, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, č. uznesenia 185/2019, dátum zverejnenia 16.04.2019
Vzdelávacia komisia ZAP SR sa nebude zameriavať už len na duálne stredoškolské vzdelávanie, prioritnou témou komisie sa stalo aj profesijné bakalárske štúdium
Prvé stretnutie Vzdelávacej komisie ZAP SR zamerané na vysokoškolské štúdium, 11. apríla 2019
Ďalšie tohtoročné stretnutie Vzdelávacej komisie ZAP SR dňa 11.4. 2019 bolo prvým stretnutím tematicky cieleným na profesijne orientované vysokoškolské vzdelávanie.
Július Hron, predseda komisie a viceprezident ZAP SR, oboznámil aj nových členov s históriou fungovania vzdelávacej komisie a hlavnými míľnikmi dosiahnutými v duálnom vzdelávaní a čo nás čaká aj pri riešení tém vysokoškolského profesijne orientovaného vzdelávania.V krátkosti predstavil aj novovznikajúcu Slovenskú akreditačnú agentúru pre vysoké školstvo. Renáta Valeková, zástupkyňa Volkswagen Slovakia, prevzala rolu predsedníčky Platformy VŠ, diskusnej platformy pre firmy a vysoké školy zapojené do profesijného bakalárskeho štúdia. Prezentovala výstupy prvého workshopu Platformy VŠ, ktorý sa konal v dňoch 28. – 29.3. 2019 v Šamoríne. Zúčastnení zástupcovia firiem zapojených do študijného programu profesijný bakalár sa dohodli na systéme práce platformy VŠ a definovali témy, ktoré je nutné riešiť.
Účastníci vzdelávacej komisie sa zhodli na prioritnej potrebe riešenia tém ako marketing profesijného bakalárskeho študijného programu, štipendiá, financovanie cez výzvu „Vysoké školy pre prax“ ministerstva školstva, nedostatkové profesie/profil absolventa budúcnosti, a iné témy, ktoré zároveň nadväzujú na strategické ciele ZAP SR. Budú sa tiež hľadať prieniky týchto tém s činnosťou iných komisií ZAP SR a projektami ako je LEAF, SPICE, AJA, či pokračovanie projektu EDU-LAB. Už viac ako dva roky zástupcovia univerzít, zamestnávateľov a vlád krajín dunajského regiónu riešia v rámci projektu EDU-LAB možnosti ako viac priblížiť vysokoškolské štúdium k praxi. Členom vzdelávacej komisie ZAP SR na stretnutí 11. apríla 2019 predstavila Barbara Plachá zo Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory výsledky projektu EDU-LAB. Projekt EDU-LAB, ktorého partnerom je aj ZAP SR, a ktorý výrazne prispieva k plneniu strategických cieľov ZAP SR v oblasti profesijného bakalárskeho štúdia bude končiť záverečnou konferenciou “Better Chances for Young People in the Danube Region“ v Záhrebe v máji 2019 (prihlásiť sa k účasti je možné do 28. apríla 2019 na webstránke EDU-LAB FINAL CONFERENCE.
V súčasnosti je už pripravené pokračovanie tohto projektu a hrubý koncept nového projektu bol už podaný na predbežné schválenie v rámci výzvy Dunajského nadnárodného programu Interreg. V rámci projektu EDU-LAB bol vykonaný aj prieskum stavu profesijne orientovaného vysokoškolského systému v SR za obdobie do apríla 2019, ktorý stručne prezentoval pán Peter Obdržálek. Pani Plachá ďalej prezentovala hlavné témy nového projektu s názvom HEaD4Growth – Higher Education Institutions as Drivers for Growth in the Danube Region, spolufinancovaného z programu Interreg. Všetci zainteresovaní členovia vzdelávacej komisie ZAP SR budú oslovení na spoluprácu pri špecifikácii konkrétnych cieľov a výstupov nového projektu najneskôr v septembri 2019. Najskorší začiatok nového asi dvojročného projektu bude v januári 2020.
Slovenskí zamestnávatelia žiadajú podporu technického a prírodovedného vzdelávania, povinnú výuku angličtiny aj maturitu z matematiky
Zasadnutie Rady vlády SR pre vedu, techniku a inovácie vo štvrtok 21. 3. 2019
Už viac ako dva roky zástupcovia univerzít, zamestnávateľov a vlád krajín dunajského regiónu riešia v rámci projektu EDU-LAB možnosti ako viac priblížiť vysokoškolské štúdium k praxi. Ďalším míľnikom v profesijne orientovanom VŠ vzdelávaní na Slovensku môže byť považované zjednotenie postoja zamestnávateľských organizácií, ktoré podpísali dokument Jednotný postoj zamestnávateľov v oblasti rozvoja výskumu, vývoja, inovácií v Slovenskej republike“ a odovzdali ho zástupcom vlády na zasadnutí Rady vlády SR pre vedu, techniku a inovácie vo štvrtok 21. 3. 2019
Míľniky v profesijne orientovanom VŠ vzdelávaní na Slovensku – Marec 2019 – Zamestnávateľské organizácie sa rozhodli podpísať pod Jednotný postoj zamestnávateľov v oblasti rozvoja výskumu, vývoja, inovácií v Slovenskej republike.
Záujem o štúdium humanitných smerov v súčasnosti výrazne prevyšuje záujem študentov o technické smery. Je preto nevyhnutné realizovať výraznú reformu školstva s cieľom reagovať na potreby trhu práce a trendy vo svete. Zamestnávateľské organizácie sa rozhodli podpísať pod Jednotný postoj zamestnávateľov v oblasti rozvoja výskumu, vývoja a inovácií v Slovenskej republike. Predstavitelia zamestnávateľských organizácií odovzdali dokument zástupcom vlády na zasadnutí Rady vlády SR pre vedu, techniku a inovácie vo štvrtok 21. 3. 2019. Ministerstvu školstva Rada vlády SR pre vedu, techniku a inovácie odporúča zabezpečiť rozvoj profesijne orientovaných bakalárov v súlade s potrebami trhu práce, ponechať v štátnom vzdelávacom programe povinnú výučbu angličtiny a zapracovať povinnú maturitu z matematiky s cieľom zvýšenia kvality prípravy mladej generácie.
Z navrhovaných opatrení vyberám niekoľko bodov k rozvoju ľudských zdrojov, týkajúcich sa profesijného vysokoškolského vzdelávania, profesijného bakalára:
- realizovať zásadnú reformu školstva s cieľom jej prispôsobenia potrebám trhu práce s ohľadom na regióny a ich potenciál. Reformovať vzdelávanie cez podporu hodín matematiky (povinná maturita), fyziky, praktických zručností, ostatných prírodných vied už od základných škôl, ponechať povinný anglický jazyk a postupne zaviesť povinný voliteľný druhý cudzí jazyk. Dôraz pri obsahovej reforme klásť na podporu rozvoja analytického a kritického myslenia, ako aj prípravu odborov a zručností vyžadovaných pre úspešné zvládnutie trendov Inudstry 4.0.
- urýchlene realizovať program významne podpory technického a prírodovedného vzdelávania na všetkých stupňoch škôl
- zmeniť systém financovania stredného a vysokého školstva založený najmä na uplatniteľnosti absolventov vo vyštudovanom odbore
- podporiť zavedenie systému podnikových štipendií pre študentov stredných a vysokých škôl
Stanovisko obsahuje niekoľko strednodobých i krátkodobých opatrení. Návrhy krátkodobých opatrení Rada zaradila do svojho uznesenia. Sú realizovateľné ešte v tomto volebnom období, respektíve do konca roka 2019. Ministerstvu školstva Rada odporúča zabezpečiť rozvoj profesijne orientovaných bakalárov v súlade s potrebami trhu práce, ponechať v štátnom vzdelávacom programe povinnú výučbu angličtiny a zapracovať povinnú maturitu z matematiky s cieľom zvýšenia kvality prípravy mladej generácie.
Reálnejším je i zvýšenie normatívu na študenta technických a prírodovedných odborov univerzít minimálne o 25 %. Z agendy rezortu financií sa do uznesenia dostalo odporúčanie na zvýšenie superodpočtu výdavkov na vedu zo 100 na 200 %.
Stanovisko podporili a spoločne predložili návrh požadovaných krokov s cieľom zvýšiť konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky: Asociácia priemyselných zväzov, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR, Francúzsko-slovenská obchodná komora, IT Asociácia Slovenska, Klub 500, Republiková únia zamestnávateľov a Zväz priemyselných, výskumných a vývojových organizácií.
Dokument “Jednotný postoj zamestnávateľov v oblasti rozvoja výskumu, vývoja, inovácií v Slovenskej republike”, 21. marec 2019 : https://www.asociaciapz.sk/wp-content/uploads/2019/03/sken_Jednotny-postoj-zamestnavate-%C4%BEov-v-oblasti-rozvoja-VVI-v-SR.pdf
Zdroj: “Slovenskí zamestnávatelia sa spojili. Žiadajú podporu technického a prírodovedného vzdelávania, povinnú výuku angličtiny aj maturitu z matematiky”, Aktuality, 26. marca 2019, https://www.asociaciapz.sk/zamestnavatelia-sa-spojili-ziadaju-podporu-technickeho-a-prirodovedneho-vzdelavania-povinnu-vyuku-anglictiny-aj-maturitu-z-matematiky/?fbclid=IwAR1dEAIOLYC-T2mcQbu78KOSZJ1v3efqen_X6LtAxIGV56vzjY-ca5u7Arw
Študijný program Strojníckej fakulty STU je vyhľadávaný príklad dobrej praxe
Stretnutie EDU-LAB v Sofii, 18. marca 2019
Už viac ako dva roky zástupcovia univerzít, zamestnávateľov a vlád krajín dunajského regiónu riešia v rámci projektu EDU-LAB možnosti ako viac priblížiť vysokoškolské štúdium k praxi. S cieľom zhrnúť poznatky a zdieľať skúsenosti sa konalo aj stretnutie bulharských partnerov v Sofii organizované Bulharským zväzom priemyslu. Profesijný bakalársky študijný program Strojníckej fakulty STU v Bratislave, ktorý veľmi úzko prepája teóriu s praxou bola na tomto stretnutí prezentovať zástupkyňa jednej zo z ôsmych firiem zapojených do tohto programu Veronika Hanulová, koordinátorka programu zo spoločnosti Volkswagen Slovakia.
V školskom roku 2018/2019 bol otvorený plne akreditovaný odbor štúdia Profesijný bakalár v automobilovom priemysle. Výučba prebieha na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. V rámci programu si firmy ako Volkswagen Slovakia, Schaeffler Skalica, Continental Zvolen, ZF Slovakia, Benteler Division Automotive, Boge Elastmetall Slovakia, Brose Prievidza a ZKW pripravujú spoločne s univerzitou „svojich“ bakalárov. Do projektu je zapojených asi 20 študentov denného štúdia.
Najbližšou príležitosťou zoznámiť sa s výsledkami partnerov projektu EDU-LAB z viacerých krajín Dunajského regiónu bude počas záverečnej konferencie projektu 16. mája 2019 v Záhrebe. Zúčastnia sa jej aj zástupcovia ZAP SR, STU SjF, Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory, TUKE Košice a iní zo Slovenska a ďalších asi desiatich krajín Dunajského regiónu.
Oficiálna stránka SjF: www.studujstrojarinu.sk
Priamy odkaz na program profesijný bakalár: profesijnybakalar.sk
Koordinátorka programu: Veronika Hanulová, M.A.
Podpis Charty pre mladé talenty
15. – 17. mája 2019 v Záhrebe
Krátke video zo stretnutia EDU-LAB v Bratislave z novembra 2018, v anglickom jazyku, viď prepis videa do slovenského jazyka nižšie.
Výstupy a ďalšie plány projektu stručne predstavujú riaditeľka projektu Dr. des Ágnes Sebestyén z nadácie pre vzdelávanie European Foundation for Education v Štutgarte, Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR, Peter Kompalla, riaditeľ Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory, Jaroslav Holeček, expert ZAP SR a Prof. Dr. Wolfgang Schuster, predseda European Foundation for Education.
Partnerské konzorcium EDU-LAB uskutoční posledné stretnutie riadiaceho výboru a záverečnú konferenciu v dňoch 15. – 17. mája 2019 v Záhrebe. Konferencia poskytne platformu na prezentáciu a diskusiu o účinných spôsoboch boja proti nezamestnanosti mládeže a úniku mozgov a súčasne na zlepšenie konkurencieschopnosti podnikov a na posilnenie regionálneho hospodárskeho rozvoja v podunajskej oblasti. Budú predstavené úspešné pilotné projekty týkajúce sa profesionálne orientovaných študijných programov, ktoré by sa mohli uplatniť vo všetkých krajinách podunajskej oblasti. Symbolickým vrcholom konferencie bude podpísanie "Dunajskej charty pre mladé talenty".
Prepis videa do slovenského jazyka:
Dr. des Ágnes Sebestyén z nadácie pre vzdelávanie European Foundation for Education v Štutgarte:
"Snažíme sa vytvoriť modely, nový model riadenia, ktorý by vyplnil medzeru medzi požiadavkami trhu práce a vysokoškolským vzdelávaním. V súčasnosti organizujeme našu záverečnú akciu, záverečnú udalosť, ktorá má aj symbolickú hodnotu pre nás, kde podpíšeme spoločne vypracovanú chartu pre mladé talenty, ktorá tiež zabezpečí udržateľnosť nášho úsilia."
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky::
"Sme veľmi hrdí, že sme partnerom tohto veľkého projektu, pretože na Slovensku máme jeden veľký problém, povedal by som. Univerzity a priemysel žijú vo svojich oddelených svetoch. Priemysel má veľký dopyt po absolventoch a univerzity sa sťažujú, že nemajú dostatok študentov, nedokážu vychovať vysoko-kvalitných absolventov. Musíme sa učiť a zvládnuť túto situáciu. "
Peter Kompalla, riaditeľ Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory:
"Teší nás, že sme partnerom projektu EDU-LAB v regióne a naozaj oceňujeme partnerstvo združenia automobilového priemyslu. Pozeráme sa späť na veľmi dobré pilotné projekty, ktoré sme spoločne urobili, realizovali sme spolu s 8 spoločnosťami, vytvorili sme veľmi progresívny rámec pre ďalší projekt a teraz v budúcnosti sa budeme snažiť všetko rozvinúť a multiplikovať, pretože to môže byť súčasťou riešenia „nesúladu zručností“ a nedostatkukvalifikovanej pracovnej sily na Slovensku."
Jaroslav Holeček, expert Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky:
"V druhej polovici roku 2016 sme začali projekt Interreg EDU-LAB s našimi veľmi blízkymi partnermi zo Slovensko-nemeckej obchodnej komory a pripravili sme spolu s akreditačnou komisiou, v jednom veľmi dobrom pracovnom tíme, akreditačné podmienky pre profesijne orientované bakalárske štúdium a na začiatku roku 2018 Ministerstvo školstva podpísalo tieto podmienky, podpísalo tieto pravidlá, … aj v zákone máme jasne vymedzené podmienky. "
Prof. Dr. Wolfgang Schuster, predseda European Foundation for Education:
"Chceme, aby sa to stalo trvalo udržateľným. Preto potrebujeme tieto 3 prvky. Jedným z nich je to, že zákonne, podľa zákonov o vysokoškolskom vzdelávaní je možné systematicky spolupracovať na profesijne orientovaných študijných programoch s podnikmi. Po druhé, potrebujeme akreditované študijné programy. A po tretie, potrebujeme organizáciu, sieť partnerov, ktorí budú vzájomne zaviazaní, či už na strane univerzity alebo podniku, pokračovať a rozvíjaťnové duálne študijné programy. Dúfam, že všetka veľmi kompetentná práca partnerov EDU-LAB sa stane udržateľnou."
Vysokoškolské vzdelávanie prepojené na prax, konferencia „International Conference on Dual Type Higher Education“ a partnerské stretnutie EDU-LAB
4.-5.12.2018
Krátke zhrnutie obsahu konferencie a pracovného stretnutia v maďarskom Kecskeméte.
Na konferencii a partnerskom stretnutí 4.-5.12.2018 v maďarskom Kecskeméte sa zúčastnili 6 zástupcovia za zamestnávateľov (ZAP SR a Slovensko-nemecká obchodná komora), univerzity (STU Bratislava a TUKE Košice) a tvorcov politík (riaditeľ odboru pre VŠ vzdelávanie Ministerstva školstva SR).
Na úvod konferencie prezentoval pán docent Ľuboš Magdolen zo Slovenskej Technickej univerzity v Bratislave prebiehajúci profesijne orientovaný študijný program v automobilovom priemysle.
V školskom roku 2018/2019 bol otvorený plne akreditovaný odbor štúdia Profesijný bakalár v automobilovom priemysle. Výučba prebieha na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. V rámci programu si firmy ako Volkswagen Slovakia, Schaeffler Skalica, Continental Zvolen, ZF Slovakia, Benteler Division Automotive, Boge Elastmetall Slovakia, Brose Prievidza a ZKW pripravujú spoločne s univerzitou „svojich“ bakalárov. Do projektu je zapojených 20 študentov denného štúdia.
Oficiálna stránka študijného programu PROFESIJNÝ BAKALÁR www.studujstrojarinu.sk
Dobre kvalifikovaní ľudia môžu vyvíjať nové produkty. Viac a viac sa musíme zaoberať celkovým rámcom na prax orientovaného vzdelávania už od základnej školy, cez strednú školu a ďalej. Budeme potrebovať nových odborníkov pracujúcich v profesiách, ktoré teraz ešte nevieme ani nazvať. Dr. Pál Lukács, o úlohe na prax orientovaného vzdelávania v oblasti inovácií.
Za duálne vzdelávanie považujeme rôzne formy programov a spolupráce, „dual, sandwich programme, cooperative, co-op practice, experimental learning, co-op internship, work integrated learning, work based learning, university-industrial partnership“. Záleží na kvalite, nie na názve. Kvalita profesijne-orientovaného vysokoškolského vzdelávania vychádza z definície a hodnotiacich kritérií kvality. V kvalitných „duálnych“ vysokoškolských programoch ide o zosúladenie teórie s praktickým tréningom. Hlavne automobilový priemysel potrebuje kvalitné na prax orientované vzdelávanie. (prezentácia „Dual Education Results, The Kecskemét-Model of Practice-Oriented Dual Higher Education“, Erika Török, PhD, Professor, Vice Dean, GAMF Faculty of Engineering and Computer Science, 4.12.2018, Kecskemét)
„Do budúcnosti čo zlepšovať je nesporne spôsob hodnotenia kvality novo pripravovaných duálnych/profesijne-orientovaných študijných programov.“ Eliza Angeli, Research Fellow, John von Neumann univerzita, „Questions related to dual education, industrial partnership and quality assurance“, 5.12.2018, Kecskemét, prezentovala 9 otázok týkajúcich sa duálneho typu vzdelávania, partnerstva s priemyslom a zábezpeky kvality – odborné zabezpečenie.
Z celkového počtu asi 2072 duálnych VŠ študentov v Maďarsku je 57% (1180) v strojárskom odvetví, 25% v ekonomickom, 11% v informatike, 7% v poľnohospodárstve. Od roku 2015-2018 202 študentov prerušilo či predčasne skončilo duálne štúdium z rôznych dôvodov. (Gaál József, President, CCI Bács-Kiskun County, “Role of Chamber of Commerce and Industry in Dual Higher Education“, 4.12.2018, Kecskemét)
V roku 2018 je zapojených do duálneho VŠ systému viac ako 600 partnerov, 2000 študentov v odvetviach IT, strojárstva, ekonómie a manažmentu. Relevantnosť maďarskej asociácie pre duálne vzdelávanie vo vysokom školstve a výhody vyplývajúce z legislatívy pre študentov, univerzity a firmy zapojené v duálnom VŠ systéme v Maďarsku vysvetlil Artúr Thernesz z Dual Education Association (prezentácia „Dual Higher Education – Partner Company Perspective“, 5.12.2018, Kecskemét)
Na záver stretnutia bolo dôležitým bodom dohoda o záverečnej konferencii EDU-LAB projektu, kde prebehne podpisovanie Charty pre mladé talenty, v Záhrebe v máji 2019. Podujatie bude organizované pod záštitou ministerstva práce alebo školstva Chorvátskej republiky. Za Slovensko sme nominovali asi 10 zástupcov reprezentujúcich tvorcov politík, zamestnávateľov, univerzity a študentov. Hlavným cieľom podpisu dokumentu „Danubian Charter for Young Talents“ je dosiahnutie porozumenia dôležitosti podpory a ďalšieho zlepšovania nového modelu vysokoškolského vzdelávania prepojeného na prax. Má pomôcť šíriť ďalej povedomie o potrebe prepájania vzdelávania s praxou, dôležitosti spoločnej práce všetkých zainteresovaných (škola, podniky, vláda) a v budúcnosti pomáhať v implementácii nového modelu na regionálnej, lokálnej a európskej úrovni.
Súčasťou programu podujatia bude tlačová konferencia a prezentácie hlavných výstupov 27 partnerov projektu EDU-LAB za obdobie asi dvoch rokov od 2016-2018 zameraných na tvorbu či zlepšovanie profesijne orientovaných VŠ študijných programov, prispôsobovanie legislatívneho rámca pre profesijne orientované vzdelávanie či školenia pre všetkých zainteresovaných v tejto oblasti. Medzi významné príklady úspešnej praxe budú prezentované pilotné aktivity realizované v Maďarsku, Srbsku, Bulharsku a na Slovensku.
Tlačová konferencia počas Konferencie k profesijne orientovanému vysokoškolskému štúdiu
9. októbra 2018
Z nespočetného množstva médií, ktoré zaujala aktuálna téma na prax orientovaného vysokoškolského štúdia sme vybrali informáciu z TASR. Nižšie uvádzame niektoré ďalšie médiá.
Užšie prepojenie vysokoškolského štúdia s praxou je nevyhnutné
09.10.2018 TASR
Bratislava 9. októbra (TASR) – Potreba užšieho prepojenia vysokoškolského štúdia s praxou je na Slovensku akútna. Po ukončení vysokoškolského štúdia pracuje v inom v odbore, ako vyštudovali, až 57 % absolventov. Až 35 % absolventov pracuje aj napriek univerzitnému vzdelaniu na stredoškolských pozíciách. Aj o týchto skutočnostiach sa diskutovalo v utorok na medzinárodnej konferencii v Bratislave.
Firmy na Slovensku volajú stále viac po tzv. profesijných bakalároch. Po ukončení prvého stupňa vzdelania pokračuje na Slovensku v štúdiu až 90 % študentov. Oproti tomu v krajinách Európskej únie ide po bakalárskom stupni do praxe väčšina absolventov.
Ako zaznelo na konferencii, univerzity a vysoké školy by mali byť v každej krajine z hľadiska výkonov prínosom pre konkurencieschopnosť krajiny. Slovensko tu výrazne zaostáva, v porovnaní celosvetovo uznávaných rebríčkov (Global Competitiveness Report, IMD World Competitiveness Yearbook) sa umiestňuje na konci rebríčka rozvinutých krajín OECD – pred Tureckom, Gréckom a Rumunskom. Na „top“ priečkach svetových rankingov univerzít má Slovensko najmenej zastúpení v rámci V4.
Pri hodnotení kompetencií podľa vzdelania naši bakalári aj magistri do 35 rokov skórujú v testoch kompetencií PISA v porovnaní s vyspelými krajinami v priemere horšie. Pravdepodobne aj tieto dôvody prispievajú k tomu, že slovenskí študenti čoraz viac uvažujú o štúdiu v zahraničí. Po ukončení strednej školy odchádza študovať do zahraničia 15 % maturantov. Ešte alarmujúcejšie vyznieva, že medzi študujúcimi vysokoškolákmi na Slovensku by sa pri opätovnej možnosti výberu vyše 40 % rozhodlo pre zahraničné štúdium.
„Dôvodov, prečo je u nás situácia takáto, je samozrejme viacero. Naše vysoké školy sú výrazne podfinancované. Platy pedagógov sú nízke a výdavky na vysoké školstvo ako proporcia HDP rastú pomaly. Vysoké školstvo funguje ako veľmi izolovaný systém, bez silných väzieb na externých partnerov v spoločnosti či zahraničia. Okrem toho máme celkovo zle nastavenú kvalifikačnú štruktúru. Podľa prieskumu Eurostat sme v rámci európskych krajín výraznejšie prekvalifikovaní,” povedal Peter Obdržálek z Centra edukačného manažmentu FM UK.
Kvalifikačná štruktúra má vo svete úplne iný trend ako na Slovensku. V SR pokračuje takmer každý absolvent bakalárskeho štúdia na druhom stupni vzdelávania a to v drvivej väčšine prípadov na rovnakej fakulte a odbore. V zahraničí veľká časť bakalárov odchádza na trh práce. V rámci OECD je to viac ako 60 %, v rámci EÚ nad 50 %.
Ako sa zhodli účastníci konferencie, zvýšenie podielu praktického vzdelávania priamo u zamestnávateľov je absolútnou nevyhnutnosťou. Taktiež je potrebné zvýšiť kvalitu vyučujúcich s dôrazom na praktickú skúsenosť zo spolupráce alebo pôsobenia v organizáciách mimo akademickej pôdy. Dôležité je aj posilnenie zvládania tzv. prenositeľných kompetencií, vrátane zvládania zručností pre medzinárodné pôsobenie.
Podľa Alexandra Matušku, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR, z hľadiska reagovania na požiadavky business komunity sú prakticky tri možnosti, ako situáciu riešiť a to širšie etablovanie profesijného bakalára, štúdium ktorého by trvalo 4 roky, z toho jeden semester praxe. Vítané je samozrejme aj päťročné kontinuálne štúdium, ale aj tu sú nevyhnutnosťou 1 až 2 semestre praxe. Treťou možnosťou je univerzitné „duálne vzdelávanie“, modulárne štúdium – to znamená časť štúdia v škole a časť priamo v podniku.
Zamestnajú bakalárov 09.10.2018 TV Markíza
Žiadajú väčšie prepojenie štúdia s praxou 09.10.2018 STV
Nezáujem o bakalárske štúdium zamerané na prax 09.10.2018 Slovenský rozhlas
KOMENTÁRE HN 10.10.2018 Hospodárske noviny
Bakalár inak: z lavice rovno do práce po dvoch rokoch 10.10.2018 Hospodárske noviny
Užšie prepojenie vysokoškolského štúdia s praxou je nevyhnutné 09.10.2018 Tlačová agentúra SR
ŠKOLSTVO: Užšie prepojenie vysokoškolského štúdia s praxou je nevyhnutné, tvrdia odborníci z praxe 09.10.2018 SITA
Firmy potrebujú vysokoškolákov s praxou 10.10.2018 skola.pravda.sk
Konferencia k profesijne orientovanému vysokoškolskému štúdiu
9. októbra 2018
Dňa 9. októbra 2018 sa v Bratislave uskutočnila medzinárodná konferencia k profesijne orientovanému VŠ štúdiu v rámci projektu EDU-LAB, ktorá sa konala pod záštitou ministerky školstva SR.
Kľúčové problémy
- Slovenský priemysel potrebuje 5 000 absolventov ročne, realita je 3 500.
- 35 % absolventov pracuje na stredoškolských pozíciách, 57 % v inom odbore ako vyštudovali.
- V EÚ ide po bakalárskom stupni do praxe cca 24 percent absolventov, na Slovensku len 2 percentá.
- Firmy aj u nás volajú po vyššom počte profesijných bakalárov.
- Univerzity vychovávajú hlavne absolventov druhého stupňa.
- Užšie prepojenie vysokých škôl s praxou je nevyhnutné.
Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu Slovenskej republiky zorganizovala medzinárodnú konferenciu k profesijne orientovanému vysokoškolskému štúdiu. Podujatie sa uskutočnilo pod záštitou ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, pani Martiny Lubyovej, ako súčasť projektu EDU-LAB, Interreg, Dunajský nadnárodný program.
Účastníci Konferencie sa uzniesli na Spoločnom stanovisku, ktoré zhrnuli do 5 bodov:
- pokračovať spoločne – partneri z vysokoškolského prostredia a z prostredia priemyslu pri užšom prepájaní vysokoškolského štúdia s praxou formou širšieho zavedenia profesijne orientovaného bakalárskeho štúdia,
- urýchlene zo strany MŠVVaŠ SR vypísať dopytové projekty na podporu vypracovania a zavedenia profesijne orientovaných bakalárskych programov, ktorých súčasťou bude i možnosť využitia finančných prostriedkov projektu pre propagáciu takýchto študijných programov,
- zabezpečiť zo strany štátu zvýšenie motivácie škôl pre vstup a zotrvanie v systéme profesijne orientovaného bakalárskeho štúdia. Financovanie vysokoškolského vzdelávania nastaviť tak, aby motivovalo vysoké školy vo väčšej miere rozvíjať ucelené bakalárske štúdium,
- podporiť finančnou motiváciou vysoké školy a štipendiami študentov, ktorí sa rozhodli vzdelávať v študijných programoch, pripravujúcich absolventov v nedostatkových profesiách na trhu práce,
- zo strany MŠVVaŠ SR a MF SR legislatívne vyriešiť poskytovanie „podnikového štipendia“ študentom počas celej dĺžky štúdia v akreditovaných profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch.
Pozn. V školskom roku 2018/2019 bol otvorený plne akreditovaný odbor štúdia Profesijný bakalár v automobilovom priemysle. Výučba prebieha na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. V rámci programu si firmy ako Volkswagen Slovakia, Schaeffler Skalica, Continental Zvolen, ZF Slovakia, Benteler Division Automotive, Boge Elastmetall Slovakia, Brose Prievidza a ZKW pripravujú spoločne s univerzitou „svojich“ bakalárov. Do projektu je zapojených 20 študentov denného štúdia.
PROFESIJNÝ BAKALÁR, Študuj pre TOP firmy v automobilovom priemysle! Oficiálna stránka študijného programu je na adrese http://www.studujstrojarinu.sk/profesijny_bakalar/index.html#toggle1-f
Cieľom projektu EDU-LAB, do ktorého je zapojených viac ako 20 partnerských organizácii z 10 krajín dunajského regiónu je zlepšenie šancí mladých ľudí na profesionálne uplatnenie sa v tomto regióne vďaka prepojeniu vzdelávania s praxou.
Nosnými témami konferencie boli:
- Reflexia stavu slovenského vysokoškolského vzdelávania a uplatnenia jeho absolventov na trhu práce
- Profesijný bakalár v slovenskom vysokoškolskom vzdelávacom systéme
- Skúsenosti s profesijne orientovaným vysokoškolským vzdelávaním v Nemecku a v Maďarsku
- Aktuálne témy a vízie v panelovej diskusii
Na stiahnutie nájdete na stránke SNOPK prezentácie hlavných rečníkov https://www.dsihk.sk/sk/podujatia/detail-view-sk/konferencia-k-profesijne-orientovanemu-vysokoskolskemu-studiu/
Program konferencie
Peter Obdržálek – Reflexia stavu slovenského VŠ vzdelávania
Torge Fischer – German Experience
Pál Lukács – Hungarian Experience
Levente Kósa – Knorr-Bremse in Hungary
Andrej Piovarči – Profesijný bakalár v slovenskom VŠ systéme
Renáta Valeková, Ľubomír Šooš – Profesijný bakalár v automobilovom priemysle
Jaroslav Porubän – Priblíženie IT štúdia praxi
Stretnutie pracovnej skupiny medzinárodného projektu EDU-LAB v Kecskeméte
27. – 28. júna 2018
Pracovné stretnutie projektových partnerov bolo zamerané na revíziu a úpravu elektornických kurzov, ktoré sú už momentálne prístupné na webstránke projektu EDU-LAB. Diskusia sa viedla aj k návrhom ako ďalej propagovať a motivovať zainteresovaných k tomu, aby sa k týmto materiálom dostali a využili ich na samoštúdium. Počas tréningu k novému modelu riadenia profesijne orientovaného vysokého školstva – „New Danubian Governance Model“ – sa taktiež v pracovných skupinách našli a označili možné prepojenia dokumentu – sprievodcu Policy guide „How to start – Implementing the new Danubian governance model“ – s jednotlivými kapitolami elektronických kurzov.
V ďalšej časti dňa po vystúpeniach zástupcov firiem zapojených do maďarského duálneho systému a ich študentov mali účastníci možnosť diskutovať o konkrétnych detailoch maďarského systému z pohľadu týchto firiem a ich študentov. Na druhý deň boli zorganizované návštevy firiem, na ktorých prebieha duálne štúdium, praktická časť.
Na koniec sa účastníci venovali vypracovaniu znenia Charty pre mladé talenty – „Danubian Charter for Young Talents“, zbierali sa návrhy na to ako zapojiť politikov a iné organizácie do procesu schválenia tohto dokumentu a ako zorganizovať konferenciu v máji 2019 v Záhrebe, ktorej hlavným cieľom je dosiahnutia spoločného porozumenia jej účelu a cieľov.
Dôležité termíny
9. októbra 2018 | Konferencia na tému profesijne orientovaného vysokého školstva na Slovensku, v Bratislave, s medzinárodnou účasťou
4. decembra 2018 | Konferencia na tému zhodnotenie kvality a efektívnosti duálneho typu vzdelávania v Maďarsku, v Kecskeméte
Ďalšia príležitosť na zoznámenie sa so systémom duálneho vysokoškolského systému v Maďarsku, bude počas pripravovanej konferencie v Kecskeméte v decembri 2018 (4. decembra 2018), na ktorú sú pozvaní všetci zainteresovaní i zo Slovenska, zástupcovia ministerstva školstva, univerzít, podnikov, či zastupiteľské organizácie podnikov a priemyslu. Taktiež začiatkom októbra (9.10.2018) zorganizujú partneri projektu EDU-LAB konferenciu na tému profesijne orientovaného VŠ vzdelávania s medzinárodnou účasťou aj z Maďarska. Konferencia v Maďarsku bude zameraná na zhodnotenie kvality a efektívnosti duálneho typu vzdelávania. V súčasnosti sú problémom nedostatočne vyvinuté študijné materiály, pedagogické zručnosti mentorov študentov v podnikoch, nedostatočné znalosti študentov pre praktický výcvik, zameriavanie sa na len jeden odbor, zladenie času štúdia s praktickým výcvikom v podniku, ale aj riziko odchodu absolventov po skončení „duálneho typu“ štúdia.
Príklady profesijne orientovaných vysokoškolských študijných programov z Kecskemétu
Učíme sa zo skúseností našich partnerov z Maďarska
Zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR), Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK) a zástupcovia firiem sa v snahe preskúmať alternatívy a potreby zmien, ktoré je nutné vykonať na Slovensku v systéme na prax orientovaného vysokoškolského vzdelávania, stretli počas dvoch dní 9. – 10.5. 2018 v Kecskeméte s maďarskými partnermi projektu EDU-LAB. Univerzita John Von Neumann Universtity (NJE, Neumann János Egyetem) v Kecskeméte pripravila stretnutia s manažérmi firiem Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (MBMH), HILTI, Kecskemét a študentami študujúcimi v systéme duálneho vysokoškolského vzdelávania na univerzite John Von Neumann.
Duálne vzdelávanie vo firme Mercedes-Benz (MBMH) je plne súčasťou stratégie firmy orientovanej na deti až po vysokoškolákov. Svoje skúsenosti prezentovali dvaja študenti a jeden absolvent univerzity, v nemeckom jazyku, ktorý absolventi musia po skončení duálneho štúdia plynule ovládať. Duálne štúdium, resp. praktická časť, je plne v zodpovednosti firmy, ktorá môže byť kontrolovaná komisiou (nezávislou duálnou komisiou) – univerzita sa samozrejme tiež zaujíma o kvalitu praktického výcviku a pomáha pri tvorbe obsahu praxe. Podrobné otázky a odpovede budú aj súčasťou zoznamu Otázok a odpovedí (Q&A), ktorého vytvorenie navrhli partneri projektu z celého Dunajského regiónu. Traja zamestnanci univerzity NJE prezentovali priestory školy vrátane laboratória a dielní. Počas stretnutia vo firme HILTI, Kecskemét, nám ich traja študenti prezentovali svoju prax vo firme, v anglickom jazyku. Aj v tejto firme zameranie sa na plynulé ovládanie cudzieho jazyka je súčasťou praktickej výučby vo firme. Riaditeľ s manažérkou oddelenia ľudských zdrojov prezentovali históriu zavádzania duálneho vzdelávania do firmy. Neskôr späť na univerzite zástupkyňa obchodnej komory spolu s dekanom fakulty strojníctva a IT prezentovali systém duálneho vzdelávania, aktivity komory zo zákona aj nad rámec zákona, prepojenie celého systému od detí až po VŠ študentov.
Univerzite NJE v Kecskeméte sa podarilo v spolupráci s MBMH a inými lokálnymi dodávateľmi (Knorr-Bremse Brake Systems Ltd.) vybudovať na prax orientovaný systém vzdelávania pre firmy z oblasti automobilovej výroby. Univerzita v súčasnosti aktívne spolupracuje s mnohými ďalšími významnými firmami (HILTI, Phoenix, Mechano a iné). Veľmi stručne sa dá zhrnúť spolupráca tak, že pre vznik duálneho typu štúdia musí najskôr podnik pripraviť študijný plán v praxi, na základe existujúceho študijného plánu univerzity. Tento študijný plán (praktický výcvik) podnik dáva schvaľovať (akreditovať) Ministerstvu ľudských zdrojov a plne zaň zodpovedá.
V roku 2012 univerzita spustila svoj duálny program zameraný na automobilové strojníctvo. Duálna štruktúra bola rozšírená na iné bakalárske programy ako manažment v strojárstve a v priemysle v spolupráci s ďalšími podnikmi v regióne. Ďalší projekt realizovaný v rokoch 2014-2015 a financovaný zo zdrojov EÚ pomohol nastaviť štandardy pre duálny program na univerzite, na úrovni fakulty, v celom systém spolupráce vzdelávacích inštitúcií a iných partnerov z priemyslu, ako aj v celom systéme stredoškolského vzdelávania a vzdelávania dospelých v Maďarsku. Model duálneho vysokoškolského vzdelávania zhrnuli v troch manuáloch (White Books) s odporúčaniami pre študentov, podniky a univerzity. V rámci projektu EDU-LAB budú tieto manuály preložené do angličtiny a zverejnené ako príklad praxe (približne v druhej polovici roka 2018).
Ďalšie zdroje:
State of the art: exchange of good practices – dokument stručne opisujúci príklady spolupráce univerzít, firiem a tvorcov politík v oblasti zlepšovania existujúcich partnerstiev medzi vysokoškolskými inštitúciami a firmami s cieľom tvorby, či úpravy súvisiaceho legislatívneho rámca, organizácie štúdia a praktického výcviku vysokoškolákov vo firmách a pod. Do prieskumu prispeli takmer všetky krajiny Dunajského regiónu, vrátane Slovenska.
Fotografie s podujatia si môžete pozrieť vo fotogalérii EDULAB
Viac profesijne orientovaných vysokoškolských programov aj na Slovensku
Pilotné aktivity realizované v Srbsku, Bulharsku a na Slovensku majú prispieť k naštartovaniu alebo zlepšeniu spolupráce univerzít, podnikov a tvorcov politík v krajinách Dunajského regiónu
V poradí už tretie stretnutie riadiaceho výboru a partnerov projektu EDU-LAB sa uskutočnilo v dňoch 23. – 25. 4. 2018 vo Vratsa, Bulharsko. Jeden z partnerov projektu EDU-LAB, mesto Vratsa, hostilo partnerov z Nemecka, Chorvátska, Maďarska, Rumunska, Slovinska, Slovenska, Srbska, Bosny a Hercegoviny. Slovenskí partneri zo Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK, Bratislava), a Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR), prezentovali priebeh aktuálne prebiehajúcich a plánovaných aktivít zameraných na zavedenie profesijne orientovaného bakalárskeho študijného programu. Okrem toho predstavili aj iniciatívu slovenských partnerov smerujúcu k zloženiu „vysokoškolskej platformy“, ktorá má prispieť k urýchleniu zavedenia pilotného profesijne orientovaného bakalárskeho študijného programu do praxe, ako aj podporovať tvorbu podobných študijných programov v budúcnosti. Zástupca z Technickej univerzity v Košiciach predstavil plán realizácie pilotných aktivít zameraných na zlepšenie študijných programov v oblasti počítačových vied.
Ambíciou slovenských partnerov je, aby výsledky dosiahnuté v projekte EDU-LAB aj po skončení projektu ďalej prispievali k zlepšovaniu spolupráce všetkých zainteresovaných (univerzity, podniky, tvorcovia politík), k tvorbe nových profesijne orientovaných študijných programov a tvorbe súvisiacej legislatívy.
Nevyhnutným predpokladom úspechu je i pochopenie potreby vzniku a neustále fungovanie vzájomnej spoluprác medzi vzdelávacími inštitúciami a firmami a plnej podpory zo strany ministerstiev v tomto procese.
Odkaz na oficiálnu webstránku projektu EDU-LAB (v AJ) :
Oficiálny názov projektu: EDU-LAB – NEW DANUBIAN GOVERNANCE IN LABOUR MARKET RELEVANCE OF HIGHER EDUCATION. Celkovým cieľom projektu EDU-LAB je zlepšenie šancí mladých ľudí na profesionálne uplatnenie sa v Dunajskom regióne vďaka prepojeniu vzdelávania s praxou
http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/edu-lab
Príklady z praxe a odporúčania z celého Dunajského regiónu prezentované formou prezentácií, lekcií a videí nájdete v časti Library – EDU-LAB E-learning courses:
Fotografie s podujatia si môžete pozrieť vo fotogalérii EDULAB
Nový model na prax orientovaného vysokoškolského štúdia
Stretnutie zástupcov firiem, univerzít a tvorcov politík, Maribor, január 2018
Ďalšie stretnutie všetkých zainteresovaných na príprave nového modelu na prax orientovaného systému vysokoškolského vzdelávania opäť pripravili a viedli partneri z Univerzity v Maribore. V krátkom videu sú aj rozhovory s niektorými z účastníkov.
Spájame vzdelávanie s praxou
„EDU-LAB – New Danubian Governance in Labour Market Relevance of Higher Education“
E-learning kurz je prístupný na stránke http://jpo.imp.bg.ac.rs/edu-lab/
Príklady z praxe z celého Dunajského regiónu prezentované formou prezentácií, lekcií a videí
Vo všeobecnosti e-kurzy boli tvorené s cieľom pomôcť komukoľvek so záujmom vytvárania vzdelávacieho systému pre mladých ľudí s dôrazom na súčasné a budúce potreby trhu a regionálneho rozvoja. Neprezentujú jedno riešenie pre celý Dunajský región, práve naopak, najlepšie príklady z praxe prezentujú rôzne možnosti úspešného prepojenia vzdelávania s praxou a stimulujú firmy a školy aby hľadali možnosti v rámci existujúceho legislatívneho rámca ako aj k tomu, aby hľadali riešenia s tvorcami politík na národnej či regionálnej úrovni.
Kurzy prispejú aj k implementácii pilotných aktivít na Slovensku, v Bulharsku a Srbsku v rokoch 2018 – 2019. Na Slovensku sa pilotné projekty zameriavajú na akreditáciu profesijného bakalárskeho študijného programu na Strojníckej fakulte STU v Bratislave, na zlepšenie študijných programov v oblasti počítačových vied a podmienok študentov FVT TUKE na študentských stážach.
Každý kurz je rozdelený na témy/moduly a sekcií/vyučovacích hodín.
Prístup na vzdelávaciu platformu EDU-LAB je zdarma na základe registrácie na webstránke http://jpo.imp.bg.ac.rs/edu-lab/. Po registrácii dostanete e-mail vyžadujúci nastavenie hesla. Kurzy budú naďalej vylepšované na základe spätnej väzby, čo zabezpečí udržateľnosť jeho aktuálnosti. Partneri projektu EDU-LAB budú kurzy testovať a vylepšovať v spolupráci so všetkými zainteresovanými vo svojich regiónoch.
Partneri pracovali v 4 skupinách na jednotlivých témach. Išlo o nadnárodnú spoluprácu a výsledok obsahuje skúsenosti od partnerov z 8 krajín Dunajského regiónu.
Na tvorbe kurzov sa podieľali partneri z celého Dunajského regiónu: European Foundation for Education, Technical University of Sofia, Institute for the Study of Societies and Knowledge, Bulgarian Academy of Sciences, Lucian Blaga University of Sibiu, Technical University of Košice, University of Maribor, John von Neumann University, Mechanical Engineering Faculty (University of Sarajevo), German-Slovak Chamber of Industry and Commerce, Automotive Industry Association of the Slovak Republic, Institute Mihajlo Pupin and Chamber of Commerce and Industry of Serbia.
Podporovanie vytvárania viac profesijne orientovaných študijných programov
Krátky film a jednotlivé rozhovory s expertami
Na kanále YouTube Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK) nájdete krátky film pripravený na Slovensku projektovými partnermi SNOPK a ZAP SR, v ktorom rozprávajú o skúsenostiach s tvorbou profesijne orientovaných študijných programov viacerí zástupcovia firiem a univerzít z Nemecka, Maďarska, Slovenska a Rumunska, a ministerstva školstva SR.
Plná verzia filmu (celková dĺžka 28 min), obsahuje odpovede expertov na profesijne orientované študijné programy na základné otázky týkajúce sa ich skúseností: prečo meniť vysokoškolské vzdelávanie, ako vniesť viac praxe do študijných programov, aké konkrétne príklady z praxe poznáme, čo by bolo možné vytvoriť a celý film končí návrhom riešenia kde začať a ako postupovať.
Ide o jeden z modulov informačno-vzdelávacieho e-kurzu pod názvom „Fostering the creation of more professionally-oriented study programmes“, obsahujúce názory a odpovede na niektoré základné otázky spojené s potrebou zlepšovania vysokoškolského vzdelávania zameraného na súčasné a budúce potreby zamestnávateľov.
- Why to change the higher education studies?
- How to bring practical experience into the higher education studies?
- What are the examples of existing best practices?
- What’s possible? One example from the automotive industry in Slovakia.
- Where to start? Step-by- step how to create more professionally-oriented study programme.
- Martin Džbor, T-Systems Slovakia
- Maria Oancea, KeepCalling, Romania
- Prof. Axel Gerloff, Duale Hochschule Baden-Wuerttemberg, Germany
- Prof. Livia Ilie, Lucian Blaga University of Sibiu, Romania
- Amalia Letia, Continental Sibiu, Romania
- Ádám Szigeti, Dual Training Council, Hungary
- Eszter Kókai, John von Neumann University, Hungary
So svojimi skúsenosťami sa podelili nasledovní experti z rôznych krajín:
V zozname videí je aj asi 13 ďalších krátkych videí na jednu zo 4 tém e-learningového kurzu a to na tému podporovanie vytvárania profesijne orientovaných študijných programov. Všetky moduly informačno-vzdelávacieho e-kurzu sú prístupné zdarma na základe registrácie.
Projektové stretnutie EDU-LAB so stakeholdermi
V dňoch 14.a 15.9.2017 sa uskutočnilo stretnutie projektových partnerov EDU-LAB v Maribore. Slovenskú delegáciu tvorili zástupcovia projektových partnerov
- ZAP SR (Henrich Hipča a Silvia Arellanová),
- Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (Guido Glania a Barbara Plachá)
- Technická univerzita v Košiciach (Katarína Valentová, Daniela Tomášová, prof. Miroslav Rimár)
ako aj ich stakeholderi
- Renáta Valeková (Volkswagen Slovakia)
- Veronika Hanulová (Volkswagen Slovakia)
- Martin Dźbor (T-Systems)
- Andrej Piovarči (Ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu)
- Dagmar Cagáňová (MTF STU)
Stretnutie bolo venované príprave nového modelu na prax orientovaného vysokoškolského štúdia. Súčasťou podujatia bola aj tlačová konferencia Univerzity v Maribore, v rámci ktorej formou individuálnych rozhovorov vystúpili aj slovenskí zástupcovia, Veronika Hanulová z VW SK a Martin Džbor z T-systems, ktorí hovorili o pilotných projektoch spolupráce podniku s univerzitou pri realizácii profesijného bakalára v automobilovom priemysle (spolupráca VW SK a SjF STU) a duálneho vzdelávania (spolupráca T-Systems a TUKE).
INFORMÁCIE O PROJEKTE
EDU-LAB: CHANCES FOR YOUNG PEOPLE
EDU-LAB is a project aiming to improve the professional chances of young people in the Danube region.
The starting point for developing a new mindset is capacity development. EDU-LAB brings together partners from the higher education sector, business organizations, national public authorities and policy makers. This joint learning process will include further actors from civil society. More than 20 partners from 10 countries will cooperate for 2.5 years to link education to employment in a sustainable way. A new governance model will be developed with the goal to create a binding commitment by the “Danubian Charter for young talents”. Programme co-funded by the European Union (ERDF and IPA).
More information on the project: www.interreg-danube.eu/edu-lab
FOTOGALÉRIA
NEWSLETTER
• 11. február 2019
Newsletter | EDU-LAB: BETTER CHANCES FOR YOUNG PEOPLE – NEWSLETTER VOL. 11
Staršie newslettre:
• 30. máj 2018
Newsletter | EDU-LAB workshop “Chances for Young People” on April 18, 2018 in Zagreb
• 13. apríl 2018
Newsletter | Triple helix in action: EDU-LAB video released
• 13. február 2018
Newsletter | STAKEHOLDER MEETING IN MARIBOR, 25-26 JANUARY, 2018
• 21. december 2017
Newsletter | GOLDEN AGE OF EDUCATION fOR the age of gold in business
• 26. októbra 2017
Newsletter | DTP-EUSDR 6th annual forum
• 5. októbra 2017
Newsletter | Developing a new governance model
• 26. júl 2017
|
• 27. jún 2017
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
• 24. marec 2017
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Poster